Sebastian Craciun

Sebastian Craciun

sâmbătă, 18 decembrie 2010

Recuperări, regăsiri în Stagiunea camerală ICR la Ateneu


Sâmbătă 18 decembrie s-a încheiat prima ediţie a “Stagiunii Camerale Institutul Cultural Român la Ateneu”. O iniţiativă lăudabilă prin care publicul român s-a putut reîntâlni cu muzicieni stabiliţi în străinătate, adevăraţi ambasadori ai şcolii muzicale româneşti. Cu ocazia celor trei concerte au reventi în ţară Cvartetul ConTempo, pianistul Matei Varga, iar în acest ultim recital: violonista Clara Cernat, pianista Mirabela Dina, contrabasistul Petru Iuga şi violista Aida Carmen Soanea. Toţi aceşti români plecaţi în diverse colţuri ale lumii au reapărut pe scena Ateneului însoţiţi de muzicieni valoroşi cu care colaborează în ţările care i-au adoptat.
Seara de sâmbătă a fost una specială cu multe lucrări româneşti, cu multe surprize.Clara Cernat şi Thierry Huillet ne-au făcut să redescoperim două lucrări rar prezentate, două piese extreme de frumoase, de atractive, impregnate de ritmuri incitante şi de melodii inspirate din folclor: Suita din Bihor de Tudor Ciortea şi Suita de jocuri olteneşti de George Enacovici. Am putut admira la acest cuplu – atât pe scenă, cât şi în viaţă – marea bucurie cu care fac muzică, perfecta sincronizare, calitatea sonoră şi inteligenţa construcţiei tematice.
Apoi una dintre surprizele serii a fost noua versiune a Baladei lui Ciprian Porumbescu – o interesantă realizare componistică semnată Thierry Huillet. Acesta a transformat cunoscuta lucrare într-un opus pentru 10 instrumente, o transformare care sparge acea atmosferă melancolico – lacrimogenă şi care aduce un plus de spectaculozitate.
După un cadou în spiritual Crăciunului, două colinde create special de Thierry Huillet, cei 10 muzicieni mascaţi au prezentat o creaţie amplă a lui Huillet – “Carnavalul pădurii” – un opus interesant care dagajă o atmosferă specială prin îmbinarea versurilor cu poezia muzicii. Să sperăm că şi în anul 2011 ne vom bucura de aceste daruri ale Institutului Cultural Român, prin care putem, fie şi pentru scurte perioade, să ne recuperăm valorile. Mai interesante cred că ar fi colaborări între muzicieni români de afară şi cei din ţară, care ar creea adevărate punţi sonore româneşti.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu